tisdag 11 augusti 2009

Guldkantad semester...



Wien-vilken vacker, prydlig och perfekt stad, inget klotter i T-banan och alla doftade gott, den staden har allt!

Jag tillbringade en vecka med min sambo här, men vi besökte även Salzburg, samt Bratislawa i Slovakien och Budapest i Ungern. Vi har tillsammans fotat närmare 500 bilder men jag väljer här att visa de mest "estetiskt" tilltalande detaljbilderna och inte mycket text för att ni ska härda ut: ) varsågoda, detta är min bild av besöken:



Skulle kunna vara hemma i en bloggares vardagsrum, madonnor, biblar och spets: )



Ljuvliga bakelser och mycket gott kaffe... ( var lite skumt men mysigt café så bilden blev lite gulaktig-snabba foton-men bakelsen som skymtar, kors va god!)



Stephansdomen, overkligt vacker!



...även på utsidan...



Vacker arkitektur och fina gamla lyktor var man än ser...



Hunterstövlar i alla kulörer förstås, men priset är inte tilltalande för mej... jag väljer Treton och Viking.



Godsaker i mängder, högt och lågt...



Mina ögon är inställda på vackra gamla detaljer..



Gott rött vin på en toppenresturang i Wien från 1400-talet!
De gjorde Wienerschintzel och kycklingscnitzel med klass!



Ännu en vacker gammal tingest...


Makalöst vackert utanför Salzburg.



Och läcker apoteksingång..



Mozartsplatsen i Salzburg...



Nästa plats, Bratislawa!



Helmysig resturangtät stad med en massa färgglada hus!

Vi åkte höghastighetbåt hit på Donau från Wien.



Tacksamt att fota vin med vackra turkosa dörrar i bakgrunden...



Gissa vad detta är! Ingen vanlig zinkhink som vi planterar i utan dessa var på herrtoan, i stället för den klassiska pissrännan! Min sambo rusade ut och berättade och jag rusade in och fotade!

Lyxigt ställe med egen frottéhandduk på toan på denna restuarang i tornet i Bratislawa!



Som sagt, en pittoresk stad..


Budapest, tjusiga hus och gatulykor här med...



På järnvägsstationen i Budapest fann jag denna läckra lykta. Vacker stad detta med, med både lyxiga butiker och fattgidom men ack så overkligt sura och oserviceinriktade personer som jobbade i tunnelbanan, vi trodde vi var med dolda kameran: ) men fin stadskärna och god Gulasch!

Nästa gång blir det bilder hemifrån igen!