torsdag 9 juli 2009

"Halv åtta hos mej..."



...det matprogrammet skulle jag aldrig våga medverka i men en sommarmeny för två gjorde jag till min kompis Ann som var på besök i förra veckan. Vi startade med min egen Limedrink serverade ur coctailglasen, stora som fågelbad...



6 cl Bacardi lime, 2 cl roses lime, fruksoda, krossad is, limeklyftor & citronmeliss. Svalkande och gott.



I stället för förrätt hade jag trätt små svenska söta pärltomater, varvat med fetaost, basilika och vattenmelon på grillpinne.



Min sommarlax på ca 1 kg som får ligga och dra minst 8 timmar under folie i kyl med detta som du gnider in på laxen:

Ca 1-2 tsk krossad i mortel av vardera:

Rosépeppar, grönpeppar, vitpeppar, svartpeppar.
1 msk krossade gula senapskorn samt bruna senapskorn. Salt, 3 msk socker, en handfull hackad gräslök och lika mycket dill.

Ugn 150 c 20 min.



Till laxen serverades en kall sås bestående av en del gräddfil, en del creme fraisch. En klick majonäs, mango chutney, senap, citrontimjan, vitlökspulver, mycket dill och gräslök.



Ugnrostade grönsaker till laxen.
Då räcker det med lite enklare kalla grönsaker.



Till dessert jordgubbar, nektariner, glass, maräng, lemon curd samt rostad kokos.
Här en genvariant som jag tog vid senare tillfälle....

Smaklig sommarmåltid!