onsdag 3 oktober 2007

Min favoriträtt!



Under mina inlägg i augusti så kan du läsa om citronsaltet som jag tipsade om tillsammans med lax. Nu måste jag få tipsa om detta Rosmarinsalt också, så gott över klyftad potatis ugn! Men det var inte den maträtten jag skulle berätta om utan denna...



...som är min favoriträtt sedan 10 år tillbaka. Mycket gott, detta slår det mesta och jag lovar, ALLA gillar det! Jennys hem & harmoni efterlyste god & enkel mat, här är mitt bidrag:

Mangokyckling drygt 4 pers:

3-5 kycklingfiléer, 1 1/2 dl vatten, 1 1/2 hönsbuljongtärning, 1 1/2 msk kinesisk soya, 1 -2 tsk sambal oelek, 1 stor purjolök, 1 stor paprika, 3-5 dl creme fraiche, 3 msk mangochutney.

Bryn först kycklingen och lägg den sen tillsammans med vatten, buljong, soya och sambal. Koka i 15 min under lock.

Skölj & grovstrimla purjon, hacka paprika och rör ned i grytan tillsammans med créme fraiche och chutney. Koka ytterligare 5 min. Klart.

Det är min favoritmaträtt, servera med ris och en god sallad!



En höstlik Lingondrink till helgen kanske..

4 cl Explorer Lingon, 2 cl limejuice, 8 cl Ginger Ale. Mycket is. Toppas med limejuicen och garnera med en tunn strimla limeskal.

Smaklig måltid!
Tusen tack för alla era kommentarer och hälsningar! Jag besöker er med bloggar så snart jag kan och absolut under helgen! Och ni andra som kikar in, tack!!