tisdag 13 mars 2007

Älskade Pelargoner...



Denna fina rosa Mårbacka fick jag utav en kompis från Västerås. Den pelargonen finns tyvärr inte mera, den är död, som resten utav mina pelargoner! Förra hösten var en hektisk höst, de glömdes bort ute i logen i kylan tills det var försent.. så tråkigt, jag får bygga upp ett nytt lager av pelargoner i år...



"Show me your garden and I shall tell you what you are."
Fin skylt att hänga i trädgården från Himmelrommet.



Vacker Mårbacka med namnet "Dronning Ingrid" från Torsångs handelsträdgård. Det ligger mellan Falun & Borlänge och är värt ett besök, de har många olika sorter. Klicka här.
( Det gulliga lilla rosa hjärtat till höger har jag köpt av Hulda på Hulda's homemade.)



I Torsåker ( inte att förväxla med Torsång) finns Bergabackens levande Pelargonmuseéum. Ett resmål över dagen, i alla fall för Er som bor i Bergslagsområdet Dalarna, Gästriksland, Närke och Västmanland. Där har de pelargoner i massor, sticklingar, även postorder, keramik, presenter och café. De har lite annorlunda öppettider så kolla här först; Bergabacken.




Röd klassisk herrgårdspelargon från Torsångs handelsträdgård och en vit RosenknoppPelargon, vanlig svensk men anses Dansk efter det att den fick namnet Mary..



Fin ljuslykta som man också kan använda som vas! Den kommer från Villa Prestige



Min egen lilla nyinköpta Mårbacka och en Rosengeranium från Bergabacken, eller den s.k. "Dr Westerlunds" hälsoblomma, den citrusdoftande pelargonen som man inte kanske så ofta ser blommar, jag har den i af för bladens och doftens skull. ( förr ansåg man att man höll sig frisk med en sådan i sovrummet..) Den är också god att göra "Pelargonkaka" utav.( Anna påminde mej om det! ) En sådan kaka gjorde jag när jag hade mitt lilla café i julas. Ett par tsk hackad hälsoblomma i sockerkakssmeten bara! Och lite hackad choklad med.. Sen är ett par blad vackert att dekorera kakan med.

Jag är långt ifrån proffs i pelargonvärlden men tycker det är vackra blommor, frågor om dem svarar säkert Anna på Pelargon & inredning bättre på! I morgon åker jag bort och ett par dagar framöver och då kommer det inte bli fullt så mycket bloggande men jag är snart tillbaka igen! Tack för alla snälla kommentarer & ha en bra vecka!